مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

در صورتی که شما از کاربرانی باشید که برای اتصال به اینترنت از ADSL استفاده می کنید پس حتما باید با بحث نویز آشنا باشید که نویز باعث کاهش شدید سرعت اینترنت و همچنین قطع شدن پیاپی اینترنت می شود . که در ادامه قصد داریم روشی را براتون آموزش دهیم که تست کنید ببینید آیا خط تلفنتان دارای نویز می باشد یا نه ؟؟!!

و در ادامه ی آن روشی برای حل  مشکل نویز برای افزایش سرعت و کاهش قطعی های پیاپی اینترنت ADSL بیان خواهیم کرد.

برای اینکار ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ را در مرورگر اینترنتی خود ( مانند فایرفاکس ) وارد کنید

از شما یوزرنیم و پسوورد درخواست میشود که هردوی آنها admin وارد کنید (اگر پسوورد را تغییر نداده باشید) اگر هم تغییر دادید که پسوورد خودتون رو وارد کنید .
(توجه کنید که این یوزر و پسورد ADSL که مخابرات یا شرکتی که ازش اینترنت گرفته اید نیست . بلکه یوزر و پسوردی هست که کارخانه سازنده مودم بر روی آن اعمال کرده و این یوزر و پسورد در پشت مودم و روی کارتن نوشته شده است.)
حال اگر یوزر و پسورد رو درست وارد کرده باشید تنطیمات مودم برای شما نمایش داده خواهد شد.
خوب برای مشاهده نویز به قسمت Summary در بخش ADSL و در بخش Statistics قسمت xDSL  یافت میشه .(باز هم بستگی به مودمتان دارد باید خودتان پیداش کنید)
که ما اینجا از دو برند معروف مودم ADSL که مورد استفاده قرار میگیره عکس گذاشتم.
مثال ۱٫مودم TP-LINK

مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

مثال ۲ مودم D-Link

مشاهده نویز خط adsl (2)

(توضیح : مودم من بر اساس ۰٫۱ اعلام کرده نه ۱ پس شما باید نتایج اون رو تقسیم بر ۱۰ کنید)

خب بعد از پیدا کردن این بخش ما با سه گزینه اون کار داریم

۱٫SNR Margin :
نسبت قدرت سیگنال ارتباطی خط شما، به نویز موجود روی خط هست که با یکای دسیبل مقداردهی میشه
بدیهی هست که هرچقدر ، مقدار این نسبت بیشتر باشه، وضعیت خط ارتباطی شمابهتر هست
طبق استادنداردهای ارائه شده مقادیر SNR اینطور طبقه بندی میشن
۶dB و کمتر = بسیار بد همراه با مشکلات جدی
۷dB-10dB = بد اما میشه از سرویس ADSL استفاده کرد
۱۱dB-20dB = خوب
۲۰dB-28dB = عالی
۲۹dB و بیشتر = بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت …
۲٫Attenuation :
معیار بعدی هست که میزان تخریب سیگنال ورودی به مودم شما هست در مقایسه با میزان تخریب سیگنال ارسالی
از مرکز سرویس دهنده ی ADSL. به عبارت دیگه، اختلاف توان ارسالی و دریافتی بر حسب db هست که در اصطلاح بهش نویز میگیم.
مقدار Line Attenuation هر چقدر کمتر باشه ، نویز خط شما کمتر هست و به این معنی هست که کیفیت دریافت دیتا بر روی خط شما بیشتر هست.

طبق استادنداردهای ارائه شده مقادیر نویز اینطور طبقه بندی میشن
۲۰dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت هست
۲۰dB-30dB عالی
۳۰dB-40dB خیلی خوب
۴۰dB-50dB خوب
۵۰dB-60dB خط ضعیف
۶۰dB بسیار بد و دارای مشکل حاد

۳٫Output Power :

میزان نیروی انتقال  Dataکه بین مودم شما و مرکز انتقال داده، ترانسفر میشه و بر حسب دسیبل هست.
نسبت مقادیر این مشخصه معمولا باید اینطور باشه که مقدار Downstream، دو برابر مقدار Upstream باشه که نسبت نرمال محسوب میشه.

خب حالا که نویز رو پیدا کردیم باید به حل اون بپردازیم

در رابطه با تأثیر نویز روی خطوط ADSL :

در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:
– نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن.
– نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس می‌شود.

برای برطرف شدن نویز به صورت شنیداری برروی خط تلفن راهکاری ساده وجود دارد

و آن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده voice از data) است.

 

adsl_filter

 

نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن می‌توان، نویز موجود بر روی خط را بر طرف کرد .

درباره‌ی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستم‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد می‌کنند

و از کیفیت سرعت اینترنت می‌کاهند.

برخی از عوامل ایجاد نویز عبارت‌اند از:

– کلیه دستگاه‌های برقی
– وجود تلفن بی‌سیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
– سیم‌کشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیم‌های برق
– نزدیکی موبایل به مودم
– دور بودن سرویس isp از شما
توجه :
خط رانژه خط تلفنی است که می‌تواند voice و data را هم‌زمان با هم روی یک خط منتقل کند.
بنابراین قابلیت ارایه‌ی سرویس ADSL را داراست.