خانه / سخت افزار / مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

در صورتی که شما از کاربرانی باشید که برای اتصال به اینترنت از ADSL استفاده می کنید پس حتما باید با بحث نویز آشنا باشید که نویز باعث کاهش شدید سرعت اینترنت و همچنین قطع شدن پیاپی اینترنت می شود . که در ادامه قصد داریم روشی را براتون آموزش دهیم که تست کنید ببینید آیا خط تلفنتان دارای نویز می باشد یا نه ؟؟!!

و در ادامه ی آن روشی برای حل  مشکل نویز برای افزایش سرعت و کاهش قطعی های پیاپی اینترنت ADSL بیان خواهیم کرد.

برای اینکار ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ را در مرورگر اینترنتی خود ( مانند فایرفاکس ) وارد کنید

از شما یوزرنیم و پسوورد درخواست میشود که هردوی آنها admin وارد کنید (اگر پسوورد را تغییر نداده باشید) اگر هم تغییر دادید که پسوورد خودتون رو وارد کنید .
(توجه کنید که این یوزر و پسورد ADSL که مخابرات یا شرکتی که ازش اینترنت گرفته اید نیست . بلکه یوزر و پسوردی هست که کارخانه سازنده مودم بر روی آن اعمال کرده و این یوزر و پسورد در پشت مودم و روی کارتن نوشته شده است.)
حال اگر یوزر و پسورد رو درست وارد کرده باشید تنطیمات مودم برای شما نمایش داده خواهد شد.
خوب برای مشاهده نویز به قسمت Summary در بخش ADSL و در بخش Statistics قسمت xDSL  یافت میشه .(باز هم بستگی به مودمتان دارد باید خودتان پیداش کنید)
که ما اینجا از دو برند معروف مودم ADSL که مورد استفاده قرار میگیره عکس گذاشتم.
مثال ۱٫مودم TP-LINK

مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن
مشاهده نویز خط adsl و برطرف کردن آن

مثال ۲ مودم D-Link

مشاهده نویز خط adsl (2)

(توضیح : مودم من بر اساس ۰٫۱ اعلام کرده نه ۱ پس شما باید نتایج اون رو تقسیم بر ۱۰ کنید)

خب بعد از پیدا کردن این بخش ما با سه گزینه اون کار داریم

۱٫SNR Margin :
نسبت قدرت سیگنال ارتباطی خط شما، به نویز موجود روی خط هست که با یکای دسیبل مقداردهی میشه
بدیهی هست که هرچقدر ، مقدار این نسبت بیشتر باشه، وضعیت خط ارتباطی شمابهتر هست
طبق استادنداردهای ارائه شده مقادیر SNR اینطور طبقه بندی میشن
۶dB و کمتر = بسیار بد همراه با مشکلات جدی
۷dB-10dB = بد اما میشه از سرویس ADSL استفاده کرد
۱۱dB-20dB = خوب
۲۰dB-28dB = عالی
۲۹dB و بیشتر = بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت …
۲٫Attenuation :
معیار بعدی هست که میزان تخریب سیگنال ورودی به مودم شما هست در مقایسه با میزان تخریب سیگنال ارسالی
از مرکز سرویس دهنده ی ADSL. به عبارت دیگه، اختلاف توان ارسالی و دریافتی بر حسب db هست که در اصطلاح بهش نویز میگیم.
مقدار Line Attenuation هر چقدر کمتر باشه ، نویز خط شما کمتر هست و به این معنی هست که کیفیت دریافت دیتا بر روی خط شما بیشتر هست.

طبق استادنداردهای ارائه شده مقادیر نویز اینطور طبقه بندی میشن
۲۰dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت هست
۲۰dB-30dB عالی
۳۰dB-40dB خیلی خوب
۴۰dB-50dB خوب
۵۰dB-60dB خط ضعیف
۶۰dB بسیار بد و دارای مشکل حاد

۳٫Output Power :

میزان نیروی انتقال  Dataکه بین مودم شما و مرکز انتقال داده، ترانسفر میشه و بر حسب دسیبل هست.
نسبت مقادیر این مشخصه معمولا باید اینطور باشه که مقدار Downstream، دو برابر مقدار Upstream باشه که نسبت نرمال محسوب میشه.

خب حالا که نویز رو پیدا کردیم باید به حل اون بپردازیم

در رابطه با تأثیر نویز روی خطوط ADSL :

در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:
– نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن.
– نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس می‌شود.

برای برطرف شدن نویز به صورت شنیداری برروی خط تلفن راهکاری ساده وجود دارد

و آن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده voice از data) است.

 

adsl_filter

 

نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن می‌توان، نویز موجود بر روی خط را بر طرف کرد .

درباره‌ی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستم‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد می‌کنند

و از کیفیت سرعت اینترنت می‌کاهند.

برخی از عوامل ایجاد نویز عبارت‌اند از:

– کلیه دستگاه‌های برقی
– وجود تلفن بی‌سیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
– سیم‌کشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیم‌های برق
– نزدیکی موبایل به مودم
– دور بودن سرویس isp از شما
توجه :
خط رانژه خط تلفنی است که می‌تواند voice و data را هم‌زمان با هم روی یک خط منتقل کند.
بنابراین قابلیت ارایه‌ی سرویس ADSL را داراست.

درباره ی کریم رضائی

برنامه نویس جاوا و متخصص در ساخت برنامه های اندرویدی علاقه مند به سیستم عامل لینوکس

مطلب پیشنهادی

معرفی برنامه های ویندوز ۱۰

معرفی برنامه های ویندوز ۱۰ اخیراً ماکروسافت ویندوز ۱۰ را با تمام قدرت انتشار کرده ...

19 دیدگاه

  1. با سلام
    مقاله جالبی بود ولیکن:
    ۱-عکسی که در ابتدا مقاله گذاشتین یکم عجیب بنظر میرسه،خط ای دی اس ال تو مودم و بعد خط تلفن به اسپلیتری که به مودم وصل شده یا شایدم پاور گرفته؟!
    ۲-تلفن های بیسیم مخصوصا پاناسونیک سیگنال نویز ریت رو بشدت میارن پایین،اسپلیترها تقریبا نقشی ایفا نمیکنن یادمه از مرکز پارس آنلاین نرخ ارسال سیگنال رو برام تغییر دادن و پیشنهاد کردن در زمان استفاده از اینترنت تلفن بیسیم رو جدا کنم.
    نظر شما؟

  2. با سلام
    نویز اپ استرم Line Attenuation 50 است مراحل بالا رو انجام دادم حتی سیم کشی تلفن درست کردم ولی تا ۴۲ هم میاد بعد که مودم رو خاموش و روشن میکنم دو باره ۵۰ میشه .مشکل از چیه؟

  3. سلام این مشخسات مدم منه

    Downstream Upstream
    SNR Margin : 42.8 _32.2 db
    Line Attenuation : 15.0 _15.4 db
    Data Rate : ۳۴۴ _۳۴۰ kbps
    Max Rate : 22860 _2948 kbps
    CRC : ۰__۰

    پینگ من خیلی زیاده و سرعت هم پاینه

    ۲۰۲۰میگه نویز داری/ نت ۵۱۲ با سرعته ۲۷kb

    بعده ۱ مدت رفتم نت ۱ میگ گرفتم سرعت شد ۴۰kb مشکل از نویز یا نه

    آیا مشکل از نویزه یا اینکه نویز ندارم و از مخابراته ؟

    ممنون

    • سلام من هم این مشکل را داشتم ۲۰۲۰ گفت نویز شدید داری رفتم برقکار اوردم و مستقیم از سیم مخابرات به یک سیم تا مودم داد ولی مشکل حل نشد عزیزم اینجا ایران است یعنی گفتن دروغ عین ثواب است اینها نمیخواهند کسی اینرنت خوب داشته باشه فقط پول از مردم بگیرند

  4. سلام. من توی اینترنت منزل خیلی مشکل داشتم. به سفارش یه مهندس از اشنایان از یه پریز مخصوص بنام اسمارت کانکشن یوز که تازه تو بازار اومده رو استفاده کردم که سرعت اینترنت رو واقعا عالی کرد. ادرس سایتش رو می دم که خودتون اطلاعات بگیرید.
    http://yooz.bz/

  5. با سلام
    من سرعت ۱۶ اینترنت مخابرات دارم snr من رو ۶ یا ۶٫۵ هست کار میکنم گاهی اوقات کند میشه پرش لینک ندیدم میخاستم ببینم مشکل داره با snr 6 کار کردن خودشون میگن جالب نیست یه نظره خوب بهم بگین اصلا این معیار snr خیلی مهمه ممنون

    • با سلام

      من سرعت ۸ مگ مخابرات دارم ولی سرعتش پاییینه حدود ۲۳۰ تا حدودا.در ضمن خط من هم نویز داره هر چی اسپلیتر میزارم به محض زنگ حوردن هی قطع میشه.دو تا نویزگیر هم گذاشتم بازم کار نمیکنه.همه جوره امتحان کردم نویزگیر رو بازم هیچ.مودم رو به خط وصل کردم واس هرکدومشون نویزگیر جداگانه گذاشتم بازم هیچ….یه بوق ممتدی توی خط تلفن هست چه اینترنت روشن باشه چه خاموش فرقی نمیکنه.اول خط هم بردم بازم همونطوریه.
      مشخصات مودم من اینه:
      Downstream Upstream

      SNR Margin : 30.6 9.8

      Line Attenuation: 0 6
      Up Stream ۱۰۲۰ kbps
      Down Stream ۲۰۴۷ kbps
      اینا مشصاتن در صورتی که من ۸ مگ گرفتم ولی سرعتم پایینه.لطفا راهنمایی کنید

  6. مشکل بر طرف شدن نویز را یافتم به من ایمل بزنید تا راهنماییتان کنم .

  7. سلام
    SNR Margin (dB): 6.5 13.8
    Attenuation (dB): 31.1 18.6
    Output Power (dBm): 19.0 11.3

    میشه راهنماییم کنین … ممنون

  8. لطفن از کاربرانی که استاد هستند راهنمایی کنند من تازه اینترنت گرفتم مخابرات ۸ مگ گرفتم البته بیشتر از ۴۰۰ تا دانلود بیشتر سرعت نداره چه روز و چه شب ساعت ۳ یا ۵ صبح چندین روز و شب امتحان کردم در صورتیکه خودشون میگفتند براحتی ۸۰۰ تا کمه کم سرعت دانلود میده البته ۱۶ مگ هم داشت گفتم اونم بگیرم فایده ای نداره بگفته خودشون ۲۰۰۰ تا سرعت میده شاید همون ۴۰۰ تا تکون نخوره خودشون میگفتند کابلتون ضعیف هست کابل هم عوض کرد ۴۰ متر متری ۲۰۰۰ تومان ۸۰ هزار تومان تازه شده ۵۰۰ سرعت دانلود بیشتر نمیره دوباره رفتم میگن نویز داره میگم عالیترین سیم رو گرفتم تا مودم از پست در خونه یه تیکه….. متاسفانه نفهمیدم لطفن راهنمایی کنیذ لبتاب هم ۲ ماهی گرفتم ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان ویندوز ۱۰ هم نصبه اورجینال بالاخره نفهمیدم لطفن کسانیکه چندین ساله اینترنت دارن راهنمایی کنند ممنون .

    • سلام اینترنت مخابرات رو جمه اوری کنید
      بدترین اینترنت از لحاظ سرعت همین مخابراته
      من اکـثر شر کت های اینترنتی رو داشتم از لحاظ سرعت به ترتیب میزارم
      ۱-های وب باسرعت ۱٫۲ الی بیشتر
      ۲-اسیاتک – باسرعت حدودا تا ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلوبیت
      ۳-لایزر – سرعت حدود ۷۰۰ الی ۹۰۰ کیلوبیت البته شبانه تا ۱٫۵ مگابیت میره
      ۴-پارس انلاین – باسرعت حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلوبیت
      ۵-مخابرات- سرعته۴۰۰ الی ۵۰۰ کیلو بیته

      • سرعت های بالا فکر کنم کبلو بایت باشه
        از اینها به کنار، اون ظرفیت خطی که از طرف شرکت ارائه دهنده به خط نسبت میدهند هم مهم است.
        مثلا اول برای من از آسیاتک ۱۰ مگابیت فعال کرده بودند که با درخواست ارتقا ۱۶ مگابیت کردند و الان فیت ۱٫۸۰۰ مگابایت سرعت دانلودم هست.

  9. با سلام.
    نمیدونم این آقا میثم چه نسخه ای رو داره میپیچه!!!!!!!
    من ۴ خط تلفن دارم تو دفتر کارم. هر خط هم از یک شرکت اینترنت داره. سرعت همشون هم تقریبا برابره. تازه مخابرات از بقیه بالاتر هم هست. اینترنت مخابرات ما با سرعت ۸ حدود ۱۲۰۰ kbps دانلود داره.
    در صورتی که خط های وب ما با همون سرعت حدود ۹۰۰ kbps دانلود داره.
    آسیاتک با همون سرعت حدود ۱۱۰۰ و صبانت با سرعت ۵ حدود ۴۵۰ kbps دانلود دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image